نوشته شده توسط : ساحل

اپلیکیشن‌های غیر متمرکز با اپ‌های معمول موبایل و وب تفاوت دارند؛ زیرا به کاربر در مورد داده‌‌ای که اپ‌ها مدیریت می‌کنند کنترل بیشتری می‌دهند. اپ‌های مرسوم مانند رابین‌‌هود (Robinhood) یا توییتر، توسط یک مقام مرکزی مدیریت می‌شوند که در مورد چگونگی حفاظت از داده‌ی کاربران و استفاده‌ی صحیح یا نادرست از آن‌ حرف آخر را می‌زنند. 

اپلیکیشن‌ غیر متمرکز یا دپ رویکردی غیر متمرکز به مدیریت داده دارد و از نظر تئوری، به کمک تکنولوژی بلاک‌چین که اساس شبکه‌ی اتریوم است، کنترل را در دستان کاربر قرار می‌دهد. اتریوم از نظر ارزش بازار دومین رمزارز بزرگ دنیا (پس از بیت‌کوین) و اولین پلتفرم برای تسهیل ایجاد دپ‌ است.

 اتریوم برای طرفداران تکنولوژی وعده‌ای فریبنده محسوب می‌شود؛ اما این پلتفرم، متن‌ باز است؛ یعنی پروژه‌های ساخته‌شده روی آن اغلب آزمایشی و گاهی اوقات کلاهبرداری هستند.

برترین پروژه‌های اتریوم

در حال‌ حاضر بیشتر پروژه‌های اتریوم بر امور مالی غیر متمرکز یا دیفای تمرکز دارند. دیفای بر توسعه‌‌ی کابردهای ارز دیجیتال از تراکنش‌های روزمره تا موارد مالی پیچیده مانند وام‌ها و مشتقات آن تمرکز دارد.

حوزه‌ی DeFi در سال ۲۰۲۰ گسترش زیادی پیدا کرد و ارزش کل سرمایه‌های کریپتوی قفل‌شده در پروژه‌های آن، با بیش از ۲ هزار درصد رشد، از ۶۵۰ میلیون دلار در آغاز به ۱۶٫۰۵ میلیارد دلار رسیده است.

دپ‌های اتریوم آن‌قدر محبوب شده‌اند که ازدحام روبه‌فزون کارمزدهای تراکنش (مقدار اتری که برای انتقال وجوه روی شبکه مورد نیاز است) را به بالاترین مقدار رسانده‌اند. این نتیجه‌ی مستقیم رقابت کاربران دپ برای تأیید سریع تراکنش‌هایشان توسط ماینرها است. هرچه کارمزد متصل به تراکنش بیشتر باشد، احتمال اینکه ماینر ETH آن را زودتر به بلاک‌چین اضافه کند، بیشتر است.

میکردائو (MakerDao)

استیبل‌کوین‌ها برای ارتقای یکی از نقاط ضعف رمزارزها به ‌وجود آمده‌اند. قیمت رمزارزها به‌صورتی ناگهانی نوسان می‌کنند و باعث می‌شود که نتوان به‌عنوان شیوه‌ای برای پرداخت یا ذخیره دارایی  از آن‌ها استفاده کرد. اغلب استیبل‌کوین‌ها متمرکز هستند؛ اما میکردائو از این لحاظ متفاوت است که نقشه‌ای مفصل برای غیر متمرکز استیبل‌کوین خود یعنی دای (DAI) دارد.

 منبع:

https://www.zoomit.ir/economics/367932-which-crypto-dapps-are-on-ethereum/





:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: